KURANG HAJAR.!!! Bergaya kau depan laptop aku ye. Da ko curi ko godeh2 pulak ye. Nasib baik ada.....







Assalamualaikum. Saya nak kongsi sikit pengalaman dan maklumat tentang kes pecah kereta di pasar malam yang semakin menjadi-jadi sekarang.

Tak pasti maklumat ini akan membantu atau tidak tetapi apa pun nak share sahaja dengan semua.

Lebih kurang awal tahun ini, saya juga menjadi mangsa kereta dipecahkan dan beg saya yang mengandungi laptop dicuri. Laporan polis telah dibuat di Balai Polis Saujana Utama dan hidup terpaksa diteruskan.

Sebelum saya teruskan cerita, saya ingin memaklumkan bahawa saya telah install satu software dalam laptop itu yang dinamakan Prey. Prey ini berfungsi untuk mengesan lokasi laptop saya dan juga dapat menangkap gambar pencurinya melalui kamera hadapan laptop serta dapat senaraikan wifi berdekatan laptop saya bersama wifi yang laptop itu sedang digunakan.

Pendek cerita, Prey ini memang dicipta untuk anti theft dan untuk membantu pihak berkuasa mencari laptop atau device yang dicuri atau hilang.

Jadi, disebabkan laptop saya telah di-install dengan Prey, saya dapat tahu lokasi laptop saya dan juga muka pencuri tersebut melalui gambar yang berjaya dirakam oleh kamera depan apabila ia digunakan oleh si pencuri.

Semua maklumat ini saya terima melalui laptop kawan saya yang saya gunakan untuk mengesan laptop yang hilang.

Seminggu kemudian, pencuri tersebut ON laptop saya dan saya dapat mengesan lokasinya di area Gombak. Namun, lokasi yang diberikan itu tidak tepat. Hanya memberi lokasi kawasan taman perumahan. Maklumat-maklumat seperti ini tidak dapat membantu pihak polis untuk mengesan pencuri walaupun saya telah serahkan maklumat ini kepada mereka.

Dalam ini, saya sertakan lokasi kawasan pencuri itu menggunakan laptop saya. Tak tahu sama ada berguna atau tidak, tetapi sekadar berkongsi dengan semua.





0 Response to "KURANG HAJAR.!!! Bergaya kau depan laptop aku ye. Da ko curi ko godeh2 pulak ye. Nasib baik ada....."

Post a Comment